Vitamin D3

Τετάρτη, Οκτωβρίου 01, 2014

* Το παρακάτω άρθρο γράφτηκε τον Ιούλιο από εμένα για το e-magazine για μαμάδες Mama Relax. Αφορά την Βιταμίνη D3 και πόσο ουσιαστικός είναι ο ρόλος της στον ανθρώπινο οργανισμό.  



Η βιταμίνη D είναι διαφορετική από τις άλλες βασικές βιταμίνες, επειδή το σώμα μας μπορεί να την κατασκευάσει με την έκθεση μας στο φώς του ήλιου. ‘Άλλες πηγές είναι συγκεκριμένες τροφές (σολομός, κρόκοι αυγών, συκώτι βοδινού, τόνος, τυρί τύπου ελβετικού) και συμπληρώματα. Η κύρια λειτουργία της βιταμίνης D είναι η ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου και του φωσφόρου στα οστά μας και να βοηθήσει  στην επικοινωνία από κύτταρο σε κύτταρο σε όλο μας το σώμα.

Η συχνή έκθεση του δέρματος στο φώς του ήλιου βοηθά στην επαρκή σύνθεση βιταμίνης D, χωρίς την ανάγκη για συμπληρώματα, ωστόσο, οι ενήλικες που έχουν πιο σκούρα απόχρωση του δέρματος ή φορούν συχνά την προστασία από τον ήλιο κατά τη διάρκεια υπαίθριων δραστηριοτήτων έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D. Πέντε είναι οι μορφές της βιταμίνης D που έχουν ανακαλυφθεί, βιταμίνη D1, D2, D3, D4, D5. Οι δύο μορφές που φαίνεται να έχει σημασία για τον άνθρωπο είναι οι βιταμίνη D2 και D3. Μελέτες έδειξαν ότι η D3 είναι πιο αποτελεσματική από την D2.


Για ποιους λόγους μας είναι απαραίτητη η Βιταμίνη D3.


-  Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την διαμόρφωση, ανάπτυξη, και την  φυσιολογική κατασκευή των οστών μας καθώς και για την απορρόφηση  του ασβεστίου αλλά και για την  λειτουργία του ανοσοποιητικού μας. Υπάρχουν επίσης μελέτες που έχουν δείξει ότι η συγκέντρωση υψηλών επιπέδων βιταμίνης D στο αίμα μας συνδέονται με την μείωση κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου, προστάτη,  μαστού,  και δέρματος.   

-  Είναι ζωτικής σημασίας για την απορρόφηση και τον μεταβολισμό του ασβεστίου και φωσφόρου, ιδιαίτερα τη διατήρηση υγιών οστών.

- Είναι ένας ρυθμιστικός παράγοντας του ανοσοποιητικού μας συστήματος (σε ενήλικες και παιδιά). Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα σε διάφορες διαταραχές όπως το κοινό κρυολόγημα.

-   Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης σκλήρυνσης κατά πλάκας. Η σκλήρυνση κατά  πλάκας είναι πολύ λιγότερο κοινή, σε τροπικές περιοχές, όπου η έκθεση στο φως του ήλιου είναι μεγαλύτερη.

-   Στην διατήρηση των γνωστικών λειτουργιών – η βιταμίνη D μπορεί να παίζει ένα σημαντικό ρόλο βοηθώντας τον εγκέφαλο διατηρήσει μια σωστή λειτουργία στην ενήλικη ζωή μεταξύ των ηλικιών 40 και 79.

-    Στην διατήρηση ενός σωστού και υγιές σώματος

-   Μπορεί να μειώσει τη βαρύτητα και τη συχνότητα των συμπτωμάτων του άσθματος

- Έχει αποδειχθεί ότι μπορεί μειώσει τον κίνδυνο εκδήλωσης ρευματοειδούς αρθρίτιδας στις γυναίκες.

-   Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι με επαρκή επίπεδα βιταμίνης D έχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου, σε σύγκριση με εκείνες των οποίων τα επίπεδα είναι πολύ χαμηλότερα. Ανεπάρκεια βιταμίνης D βρέθηκε να είναι διαδεδομένη σε ασθενείς με καρκίνο ανεξάρτητα από τη διατροφική κατάσταση τους.

 -    μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012 έδειξε ότι          χαμηλά επίπεδα βιταμίνης d μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής και πρόωρο θάνατο.


- Για πολλά χρόνια και μέχρι πρόσφατα ήταν γνωστό, ότι η έλλειψη βιταμίνης D σχετιζόταν με την ραχίτιδα στα παιδιά και την οστεομαλακία (κατάσταση παρόμοια της οστεοπόρωσης) στους ενηλίκους.
- Η ανάγκη επαρκών αποθεμάτων βιταμίνης D στις εγκύους είναι απαραίτητη  (και όχι ασβεστίου) στις εγκύους, καθώς και στις θηλάζουσες, προκειμένου – μέσω του θηλασμού – να μεταφερθεί και στο μωρό.


Αν το σώμα σας δεν μπορεί να παράγει αρκετή βιταμίνη D λόγω μειωμένης έκθεσης στον ήλιο  θα πρέπει να γίνει λήψη συμπληρωμάτων και εμπλουτισμός διαιτητικών πηγών ώστε να αναπληρωθεί η έλλειψη της βιταμίνης.  Ο πιο αξιόπιστος προσδιορισμός στο αίμα της βιταμίνης D, είναι της 25 υδροξυ D3 (η οποία δυστυχώς δεν καλύπτεται από τους δημόσιους ασφαλιστικούς φορείς. Αντιθέτως η 1,25 καλύπτεται αλλά δεν είναι εκείνη που ενδιαφέρει). Η εξέταση μπορεί γίνει και σε παιδιά. Σε περίπτωση ανεπάρκειας σε παιδιά γίνεται επίσης λήψη υγρών συμπληρωμάτων (μετά από συνεννόηση με τον παιδίατρο - οικογενειακό ιατρό).
Οι περισσότεροι ερευνητές θεωρούν ότι το κατώτερο φυσιολογικό όριο στο αίμα πρέπει να είναι το 30 ng/ml. Μεταξύ 20 και 30 ng/ml θεωρείται ανεπάρκεια και κάτω από 10 ng/ml έλλειψη βιταμίνης D. Ο ΠΟΕ συστήνει την πρόσληψη 5 μg βιταμίνης D καθημερινά [200 Διεθνείς Μονάδες (IU)] για τα παιδιά και τους ενήλικες μέχρι 50 ετών (συμπεριλαμβάνονται οι έγκυες και οι θηλάζουσες), 10 μg (400 IU) για τα άτομα 51-65 ετών και 15 μg (600 IU) για τα άτομα μεγαλύτερα από 65 ετών.
 * main source: Mayoclinic.com

You Might Also Like

2 comments

  1. Ήταν εξαιρετικό το άρθρο σου Μαράκι μου και πολύ χρήσιμο!!!!
    Ετοιμάσου τώρα για το επόμενο! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλά έκανες και το έγραψες γιατί χρειάζεται να θυμόμαστε τη σημασία των βιταμινών αλλά και τη σωστή διατροφή μας!Σε ευχαριστούμε^^

    ΑπάντησηΔιαγραφή

happy to read message from you

Subscribe